Plan pracy świetlicy szkolnej na rok 2023/2024
Cele i zadania zajęć dydaktyczno – wychowawczych w świetlicy
Organizacja pracy świetlicy:
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na świetlicy szkolnej;
- zapoznanie się z regulaminem obowiązującym w świetlicy szkolnej;
- wspólne ustalanie norm obowiązujących w świetlicy szkolnej;
- poznanie praw i obowiązków wychowanków świetlicy;
- integracja zespołu.
Wzmacnianie wychowanków w rozwoju intelektualnym:
- stworzenie warunków do odrabiania zadań domowych;
- organizowanie ćwiczeń pomagających w utrwalaniu i doskonaleniu technik szkolnych;
- wspieranie kreatywności;
- organizowanie gier i zabaw oraz wykorzystywanie rebusów, krzyżówek i innych metod pomagających w rozwoju logicznego myślenia
- umiejętność wyciągania wniosków.
Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:
- szacunek oraz kulturalne zachowanie się wobec innych jako bardzo ważny element w życiu świetlicy;
- kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi,
- wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie;
- wyrabianie szacunku do pracowników, mienia szkoły oraz własności prywatnej;
- wdrażanie umiejętności nazywania uczuć, emocji, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
- kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych oraz podczas uroczystości szkolnych;
Edukacja prozdrowotna:
- zachęcanie poprzez gry i zabawy do aktywnego spędzania czasu;
- wskazanie zalet korzystania ze świeżego powietrza;
- wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie;
- przedstawienie czynników pozytywnie i negatywnie wpływających na nasze zdrowie.
Kształtowanie postawy szacunku dla tradycji, obyczajów, kultury oraz wartości narodowych:
- pamięć o rocznicach i świętach narodowych;
- wykonywanie gazetek okolicznościowych;
- kultywowanie tradycji związanych z poszczególnymi świętami;
Budzenie i rozwijanie zainteresowań poprzez różne formy pracy:
- odrabianie zadań domowych;
- zajęcia plastyczne;
- wystawy prac dzieci;
- konkursy;
- zajęcia ruchowe;
- wspólne dekorowanie świetlicy;
- oglądanie filmów edukacyjnych;
- zajęcia czytelnicze;
- zabawy muzyczno-rytmiczne;
- tańce integracyjne;
- orgiami;
- eksperymenty, doświadczenia.
WRZESIEŃ
Witaj szkoło. Integracja oraz organizacja pracy świetlicy 04–08. 09
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023.
- Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy.
- Co robimy by w świetlicy było miło.
- Omówienie zasad obowiązujących w świetlicy oraz bezpiecznego poruszania się po szkole.
- Zapoznanie się z ramowym rozkładem dnia.
- Pogadanka na temat poszanowania rzeczy należących do świetlicy.
- „Plecak pełen wspomnień” – wakacyjne wspomnienia; praca
- Zabawy integrujące zespół.
Bezpieczni w drodze do szkoły. 11-15.09
- Utrwalanie zasad ruchu
- Zagadki o tematyce ruchu drogowego.
- Promocja zasady – jestem widoczny na
- Czytanie wiersza Chotomskiej pt.: „Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”.
- Praca plastyczna – znaki drogowe oraz sygnalizacja świetlna.
- 15 września – Dzień kropki – kropkowe
To już jesień 18-22.09
- Dostrzeganie zmian w
- Określenie cech
- Omówienie grzybów- segregacja na jadalne i
- Pani jesień – prace
- Jesienne zabawy ruchowe- lecące kiście, szumiący
- Spacer w poszukiwaniu skarbów
- 23 września początek kalendarzowej jesieni.
Jesteśmy gospodarzami świetlicy 25-29.09
- Kształtowanie wzajemnego szacunku, kultury
- Kształtowanie chęci niesienia pomocy
- Wzmacnianie więzi poprzez wspólną zabawę.
- Stworzenie wspólnie z uczniami oraz wspólne omówienie kontraktu świetliczaka.
- Nasze dłonie-prace
- Kształtowanie poczucia przynależności do
- Wspólne dbanie o wygląd estetyczny świetlicy.
- Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
- Świętujemy Dzień chłopaka 30 września.
PAŻDZIERNIK
Troszczymy się o zwierzęta 02-06.10
- 4 październik Światowy Dzień Zwierząt.
- Jestem odpowiedzialnym opiekunem – rozmowa na temat sposobów opiekowania się zwierzętami.
- Mieszkańcy lasów i pól-
- Jak zwierzęta przygotowują się do zimy i jak możemy im pomóc.
- Kalambury – zwierzęta dzikie i
- „ Karmnik dla ptaków” – prace
- 7 październik Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia.
Święto Edukacji Narodowej 9-13.10
- Kształtowanie nawyków grzecznościowych.
- Budzenie szacunku do pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły.
- 14 październik Dzień Edukacji
- Wykonywanie kwiatów i laurek dla wychowawców.
Zdrowie może być smakowite 16-20.10
- Omówienie piramidy żywieniowej.
- Zdrowie na talerzu, najwartościowsze produkty- prace
- Rebusy i krzyżówki o
- Quiz o zdrowiu,
- Witaminy są ważne- omówienie jakie i w czym możemy znaleźć potrzebne witaminy dla zdrowia,
- W zdrowym ciele zdrowy duch – wspólny
Bezpieczna szkoła. Dzień Patrona Szkoły 23-27. 10
- Kształtowanie postawy
- Rozmowa o prawach i obowiązkach.
- Nasze sposoby na
- 24 październik Światowy Dzień Origiami.
- Poznajemy japońską sztukę składania
- 25 października 2023, środa Dzień Patrona Szkoły
LISTOPAD
Dni zadumy – Święto Zmarłych 30.10-03.11
- Pamięć dla tych, których już nie ma – kompetencje emocjonalno-społeczne, rozmowa o tych, co
- Poszanowanie i omówienie polskiej tradycji – Święta Zmarłych.
- Kształtowanie odpowiedniego zachowania na
- Gry i zabawy integrujące grupę.
Święto Niepodległości – Jesteśmy Polakami 06-10.11
- Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi,
- Wyjaśnienie słowa „niepodległość:.
- Znaczenie odzyskania niepodległości dla Polaków.
- Jak rozumiemy hasło „szczęśliwe dziecko w wolnym kraju” –
- Postacie związane z 11 listopada w formie plastycznej.
- 11 listopada Święto Niepodległości.
- Moja mała ojczyzna – zajęcia skupione na rodzinie, domu, miejscu
- Legendy i zwyczaje
- Godło polski, flaga, kotyliony – praca
- Przypomnienie słów „Hymnu państwowego”.
Życzliwość i tolerancja. Szkoła z klasą 13-17.11
- Dobre maniery, czyli savoir – vivre w świetlicy, scenki związane z zasadami kulturalnego
- Kształtowanie nawyków grzecznościowych – budzenie szacunku do ludzi starszych, rozwijanie wyobraźni.
- Dyskusja na temat jak rozumiemy powiedzenia „Nie czyń drugiemu, co Tobie niemiłe”.
- Co można zrobić aby w świetlicy było miło, wesoło i przyjemnie – własne pomysły.
- Gry planszowe rozwijające pamięć i koncentrację.
Światowy Dzień Pluszowego Misia – w świecie bajek 20-24.11
- Pogadanka o poszanowaniu zabawek własnych i świetlicowych.
- Kalambury – jaka to
- Czytanie baśni i
- Wykonanie zakładki do książki.
- Krzyżówki tematyczne z hasłem,
- Łączenie postaci bajkowych z właściwymi tytułami.
- 25 listopad Dzień Pluszowego
- Rozmowa na temat znanych nam bajkowych misiów.
- Mój miś – prace plastyczne, rozmowa o swoim ulubionym
Andrzejkowe zwyczaje 27.11-01.12
- Pogadanka na temat zwyczajów i obrzędów
- Wykonanie dekoracji andrzejkowej i rekwizytów do wróżb.
- Andrzejki w świetlicy – wróżby, tańce,
- Zabawy muzyczno – ruchowe- „Taniec krzeseł”, „Taniec z balonem”.
GRUDZIEŃ
Barbórka. W oczekiwaniu na Mikołaja 04-08.12
- Przybliżenie dzieciom specyfiki zawodu górnika.
- „ Czarny węgiel”- zabawa badawcza, omówienie właściwości węgla.
- Wykonywanie czapki górnika – praca
- List do „Świętego Mikołaja” przedstawienie w formie listu prośby o
- Zapoznanie się z historią Św. Mikołaja.
- Co sprawia więcej radości dawanie czy dostawanie –
- Postać Św. Mikołaja – prace
- Wizyta Św. Mikołaja w świetlicy.
Choinkowy zawrót głowy 11-15.12
- Rozmowa z dziećmi na temat historii i tradycji dekorowania
- Wykonywanie ozdób świątecznych.
- Nauka składania życzeń świątecznych.
- Ażurowe śnieżynki.
- Bombka choinkowa –
W klimacie Bożego Narodzenia – Idą Święta – 18-22.12
- Czytanie świątecznych opowieści.
- Rozmowa o tradycjach bożonarodzeniowych.
- Oglądanie filmów o tematyce świątecznej.
- Zabawy ruchowe np. świąteczne
- Wspólne ubieranie
STYCZEŃ
Postanowienia Noworoczne. Czas karnawału 02-05.01
- Dzielenie się wspomnieniami związanymi z przeżyciami świątecznymi oraz noworocznymi.
- Podział roku na pory roku, miesiące, tygodnie, dni itd. Nowy Rok – zagadki, przysłowia, daty
- Wypisanie postanowień noworocznych na tablicy.
- Próba podsumowania starego
- Rozwijanie umiejętności planowania i realizowania postanowień.
- Wykonanie świątecznego pejzażu.
- Poznajemy przysłowia o poszczególnych miesiącach
- Kształtowanie umiejętności kulturalnej
- Wykonanie masek karnawałowych.
Skrzydlaci przyjaciele 08-12.01
- Ptaki zimą- prace plastyczne,
- Kształtowanie postawy troski o ptaki i bezdomne zwierzęta,
- Kalambury – rozpoznawanie zwierząt,
- Wyzwolenie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy, opartej na wesołych wierszykach
Dzień Babci 21 stycznia i Dziadka 22 stycznia 15-19.01
- Pogadanka o potrzebie okazywania szacunku i serdeczności ludziom starszym,
- Wykonanie laurek na dzień babci i dziadka,
- Za co kochamy naszych dziadków – wypowiedzi dzieci, zapisanie ich na dużym sercu,
- Portret naszych dziadków – wystawa portretów.
Nasze hobby i zainteresowania 22-26.01
- luźna pogadanka na temat naszych zainteresowań,
- wspólne oglądanie przyniesionych przez dzieci kolekcji,
- rozwiązywanie krzyżówki z hasłem „Hobby”,
- propagowanie spędzania czasu na świeżym powietrzu, dyskusja o zaletach,
- zabawa ruchowa np. „Szukanie skarbów”,
- wykonanie pudełka techniką
Kraj wiecznego śniegu i lodu 29.01-02.02
- Eskimosi – charakterystyczne cechy stroju – pogadanka i prezentacja ilustracji. Odnalezienie arktyki na mapie. Wypisywanie informacji kojarzących się z eskimosami – praca w grupach.
- „Zima w mieście” – malowanie pastą do zębów.
- Praca plastyczna – „Życie na biegunie”.
- Przegląd atlasów zwierząt, encyklopedii – poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych. Nauka korzystania z encyklopedii.
- „Zwierzęta polarne” – praca plastyczna. Słuchanie muzyki releksacyjnej.
- Słuchanie utworu A. Vivaldiego – „Zima” – malowanie do muzyki.
- Słuchanie piosenek o tematyce zimowej – nauka jednej piosenki wybranej przez dzieci.
LUTY
Walentynki. Bezpieczne ferie Ferie zimowe (termin 12 – 25 luty) 05-09.02
- jakie znamy emocje i jaki mają na nas wpływ,
- 14 luty Walentynki. Kartka walentynkowa,
- 17 luty Dzień Kota, (przed Dniem Kota)
- rozsypanka wyrazowa- dobieranie pór roku do miesięcy.
- przedstawienie przez dzieci ich planów na zbliżające się ferie – jak ciekawie spędzić ferie,
- opowiadanie o ulubionych zabawach na śniegu,
- rozwiązywanie zagadek związanych z zimowymi sportami,
- zabawy ruchowe np. ciepło zimno, bitwa śnieżek.
Ferie zimowe (termin 12 – 25 luty)
Powrotów nadszedł czas. Pobawmy się w teatr 26.02-01.03
- Feryjne wspomnienia w formie plastycznej.
- Co to jest teatr? –
- Rozbudzanie postaw twórczych.
- Kto pracuje w teatrze.
- dlaczego powinno chodzić się do teatru – swobodne wypowiedzi,
- zabawa w teatr, inscenizacja wybranego wiersza. Nauczyciel odczytuje tekst, który jest odgrywany przez dzieci,
- zabawy w naśladowanie – uczniowie naśladują mimiką i gestem np. wybrane zwierzęta,
- zajęcia plastyczne – pacynka lub kukiełka.
MARZEC
Kwiaty dla kobiet dużych i małych 04-08.03
- wzbudzanie szacunku dla kobiet w ogóle,
- kształtowanie u chłopców szacunku wobec swoich koleżanek,
- kobiety w naszym życiu – wykonywane przez kobiety zawody, podział obowiązków w rodzinie,
- znane kobiety (nauka, sztuka, sport…),
- czytanie wierszy tematycznych,
- tulipany, żonkile…- prace plastyczne
Jak jadasz takie zdrowie posiadasz 11-15.03
- utrwalanie żywieniowych zwyczajów prozdrowotnych,
- słuchanie piosenki „Witaminki”,
- krzyżówki o tematyce zdrowotnej,
- przypomnienie znaczenia witamin,
- nowalijki – co to takiego?- prace plastyczne,
- recepta na ciszę- wypisanie przyczyn hałasu w świetlicy, tworzenie recepty na ciszę podczas pobytu w świetlicy,
- praca pielęgniarki szkolnej – czy jest ważna?- burza mózgów.
Wiosna za oknem 18-22.03
- obserwacja zmiany pogody, pierwsze oznaki wiosny – rozmowa,
- z czym nam się kojarzy wiosna – pogadanka,
- motyle, biedronki…- wydzieranka,
- wykonanie wiosennej dekoracji sali,
- prezentacja staropolskich zwyczajów żegnania zimy i witania wiosny,
- zabawy ruchowe, np. Berek, Sieć…,
- słuchanie utworu Vivaldiego „Wiosna”.
Wielkanocne zwyczaje 25-27.03
- symbolika koszyka, rozmowa kierowana na temat produktów znajdujących się w koszyku,
- umacnianie więzi rodzinnych,
- wzajemna pomoc w domu podczas przygotowań świątecznych,
- wykonanie ozdób świątecznych (kurczaki, zajączki, pisanki…)- technika dowolna,
- wykonanie dekoracji świątecznych do wystroju świetlicy,
- zabawy ruchowe np. „turlanie jajka”.
Wiosenna przerwa świąteczna 28 marca 2024, czwartek – 2 kwietnia 2024, wtorek
KWIECIEŃ
Nasze zmysły 03-05.04
- spostrzeżenia poświąteczne,
- poznanie roli i funkcji zmysłów,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- odgadywanie smaków,
- zabawy z dźwiękiem.
Dbajmy o środowisko 08-12.04
- Dbanie o środowisko naturalne – burza mózgów
- Jak miłośnik przyrody zachowuje się w lesie? – rozmowa kierowana.
- Poznanie roślin chronionych – przegląd albumu przyrodniczego
- „Najpiękniejszy kwiat” – wyklejanie kuleczkami plasteliny
- Ciekawe pod względem przyrodniczym miejsca do zwiedzania – propozycje uczniów wraz z uzasadnieniem własnego wyboru
Dzień Ziemi 15-19.04
- obecne kłopoty Ziemi – pogadanka,
- 22 kwiecień –Dzień Ziemi,
- rady na odpady – omówienie zasad segregacji,
- rebusy ekologiczne,
- poznajemy pojęcia: recykling, ekologia,
- plakat ekologiczny.
23 kwiecień Dzień Książki – Nie czytasz żałuj 22-26.04
- kształtowanie nawyku szacunku do książki oraz czytania,
- jak powstaje książka,
- wyjaśnienie pojęć: autor, druk, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja,
- książka a ekranizacja- rozmowa kierowana,
- wizyta w szkolnej bibliotece – wyrabianie nawyku szanowania i oddawania książek,
- wykonanie ilustracji do fragmentu przeczytanego z książki.
MAJ
Święto Konstytucji 3 Maja 29.04-03.05
- kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
- rozmowa na temat świąt narodowych 1 Maja i 3 Maja – dlaczego je obchodzimy,
- nasze symbole- godło i flaga,
- wykonanie biało – czerwonych chorągiewek.
Ruch to zdrowie 06-10.05
- rozmowa na temat aktywności fizycznej,
- doskonalenie zasad fair play,
- rozwijanie umiejętności zabawy i gry w zespole,
- ulubione sposoby rekreacji na świeżym powietrzu,
- zabawy ruchowe na boisku
Siła przyjaźni 13-17.05
- uświadomienie dzieciom wartości przyjaźni,
- zwroty grzecznościowe – odgrywanie scenek,
- prezent dla przyjaciela – prace plastyczne,
- portret przyjaciela,
- co mamy na mamy na myśli mówiąc „Przyjaciel” – pierwsze
Mój dom, moja rodzina – Dzień Matki 20-24.05
- rola rodziny w życiu człowieka – rozmowa kierowana,
- rola mamy i taty w domu; nasze relacje z rodzicami,
- rodzina wyrazów – karty pracy,
- kształtowanie szacunku dla mamy i jej pracy,
- 26 maj Dzień Matki – niespodzianka dla
1 czerwiec Dzień Dziecka 27-31.05
- Konwencja Praw Dziecka – prawa i obowiązki dziecka – utrwalanie wiedzy,
- dzieci z różnych części świata,
- kształtowanie postawy tolerancji dla odmienności,
- dostrzeganie cech łączących ludzi,
- słuchanie dziecięcych piosenek,
- gry i zabawy
CZERWIEC
Piękna nasza Polska cała 03-07.06
- poznanie różnych regionów naszego kraju,
- góry czy morze? – rozmowa o naszych ulubionych kierunkach wakacyjnych,
- moje wymarzone wakacje – prace plastyczne,
- wakacje na wsi, wakacje w mieście – propagowanie aktywnego spędzania wakacji,
- zabawy
Wakacje tuż tuż 10-14.06
- wakacje w górach –rozmowa na temat czym charakteryzuje się krajobraz górski,
- wykonanie gazetki zachęcającej do zwiedzania najciekawszych miejsc w górach,
- odszukanie na mapie miejscowości górskich,
- wakacje nad morzem, jeziorem – rozmowa na temat w jaki sposób możemy spędzić czas nad wodą,
- krajobraz nadmorski – rozmowa,
- odszukiwanie na mapie miejscowości nadmorskich,
- nadmorska plaża – praca
Bezpieczne wakacje . Do zobaczenia 17-21.06
- przypomnienie numerów alarmowych,
- rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw wakacyjnych,
- sposoby zachowania się w sytuacjach zagrożenia – giełda pomysłów,
- wspomnienia świetlicowe – co nam najbardziej utkwiło w pamięci,
- porządkowanie świetlicy podczas słuchania wakacyjnych piosenek,
- uroczyste zakończenie roku