Plan pracy

Plan pracy świetlicy szkolnej na rok 2023/2024

Cele i zadania zajęć dydaktyczno – wychowawczych w świetlicy

Organizacja pracy świetlicy:

  • zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na świetlicy szkolnej;
  • zapoznanie się z regulaminem obowiązującym w świetlicy szkolnej;
  • wspólne ustalanie norm obowiązujących w świetlicy szkolnej;
  • poznanie praw i obowiązków wychowanków świetlicy;
  • integracja zespołu.

Wzmacnianie wychowanków w rozwoju intelektualnym:

  • stworzenie warunków do odrabiania zadań domowych;
  • organizowanie ćwiczeń pomagających w utrwalaniu i doskonaleniu technik szkolnych;
  • wspieranie kreatywności;
  • organizowanie gier i zabaw oraz wykorzystywanie rebusów, krzyżówek i innych metod pomagających w rozwoju logicznego myślenia
  • umiejętność wyciągania wniosków.

Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:

  • szacunek oraz kulturalne zachowanie się wobec innych jako bardzo ważny element w życiu świetlicy;
  • kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi,
  • wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie;
  • wyrabianie szacunku do pracowników, mienia szkoły oraz własności prywatnej;
  • wdrażanie umiejętności nazywania uczuć, emocji, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
  • kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych oraz podczas uroczystości szkolnych;

Edukacja prozdrowotna:

  • zachęcanie poprzez gry i zabawy do aktywnego spędzania czasu;
  • wskazanie zalet korzystania ze świeżego powietrza;
  • wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie;
  • przedstawienie czynników pozytywnie i negatywnie wpływających na nasze zdrowie.

Kształtowanie postawy szacunku dla tradycji, obyczajów, kultury oraz wartości narodowych:

  • pamięć o rocznicach i świętach narodowych;
  • wykonywanie gazetek okolicznościowych;
  • kultywowanie tradycji związanych z poszczególnymi świętami;

Budzenie i rozwijanie zainteresowań poprzez różne formy pracy:

  • odrabianie zadań domowych;
  • zajęcia plastyczne;
  • wystawy prac dzieci;
  • konkursy;
  • zajęcia ruchowe;
  • wspólne dekorowanie świetlicy;
  • oglądanie filmów edukacyjnych;
  • zajęcia czytelnicze;
  • zabawy muzyczno-rytmiczne;
  • tańce integracyjne;
  • orgiami;
  • eksperymenty, doświadczenia.

WRZESIEŃ

Witaj szkoło. Integracja oraz organizacja pracy świetlicy                  04–08. 09

  • Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023.
  • Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy.
  • Co robimy by w świetlicy było miło.
  • Omówienie zasad obowiązujących w świetlicy oraz bezpiecznego poruszania się po szkole.
  • Zapoznanie się z ramowym rozkładem dnia.
  • Pogadanka na temat poszanowania rzeczy należących do świetlicy.
  • „Plecak pełen wspomnień” – wakacyjne wspomnienia; praca
  • Zabawy integrujące zespół.

Bezpieczni  w drodze do szkoły.                                                               11-15.09

  • Utrwalanie zasad ruchu
  • Zagadki o tematyce ruchu drogowego.
  • Promocja zasady – jestem widoczny na
  • Czytanie wiersza Chotomskiej pt.: „Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”.
  • Praca plastyczna – znaki drogowe oraz sygnalizacja świetlna.
  • 15 września – Dzień kropki – kropkowe

To już jesień                                                                                                    18-22.09

  • Dostrzeganie zmian w
  • Określenie cech
  • Omówienie grzybów- segregacja na jadalne i
  • Pani jesień – prace
  • Jesienne zabawy ruchowe- lecące kiście, szumiący
  • Spacer w poszukiwaniu skarbów
  • 23 września początek kalendarzowej jesieni.

Jesteśmy gospodarzami świetlicy                                                              25-29.09

  • Kształtowanie wzajemnego szacunku, kultury
  • Kształtowanie chęci niesienia pomocy
  • Wzmacnianie więzi poprzez wspólną zabawę.
  • Stworzenie wspólnie z uczniami oraz wspólne omówienie kontraktu świetliczaka.
  • Nasze dłonie-prace
  • Kształtowanie poczucia przynależności do
  • Wspólne dbanie o wygląd estetyczny świetlicy.
  • Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
  • Świętujemy Dzień chłopaka 30 września.

PAŻDZIERNIK

Troszczymy się o zwierzęta                                                                         02-06.10

  • 4 październik Światowy Dzień Zwierząt.
  • Jestem odpowiedzialnym opiekunem – rozmowa na temat sposobów opiekowania się zwierzętami.
  • Mieszkańcy lasów i pól-
  • Jak zwierzęta przygotowują się do zimy i jak możemy im pomóc.
  • Kalambury – zwierzęta dzikie i
  • „ Karmnik dla ptaków” – prace
  • 7 październik Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia.

Święto Edukacji Narodowej                                                                       9-13.10

  • Kształtowanie nawyków grzecznościowych.
  • Budzenie szacunku do pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły.
  • 14 październik Dzień Edukacji
  • Wykonywanie kwiatów i laurek dla wychowawców.

Zdrowie może być smakowite                                                                   16-20.10

  • Omówienie piramidy żywieniowej.
  • Zdrowie na talerzu, najwartościowsze produkty- prace
  • Rebusy i krzyżówki o
  • Quiz o zdrowiu,
  • Witaminy są ważne- omówienie jakie i w czym możemy znaleźć potrzebne witaminy dla zdrowia,
  • W zdrowym ciele zdrowy duch – wspólny

Bezpieczna szkoła. Dzień Patrona Szkoły                                     23-27. 10

  • Kształtowanie postawy
  • Rozmowa o prawach i obowiązkach.
  • Nasze sposoby na
  • 24 październik Światowy Dzień Origiami.
  • Poznajemy japońską sztukę składania
  • 25 października 2023, środa Dzień Patrona Szkoły

LISTOPAD

Dni zadumy – Święto Zmarłych                                                                 30.10-03.11

  • Pamięć dla tych, których już nie ma – kompetencje emocjonalno-społeczne, rozmowa o tych, co
  • Poszanowanie i omówienie polskiej tradycji – Święta Zmarłych.
  • Kształtowanie odpowiedniego zachowania na
  • Gry i zabawy integrujące grupę.

Święto Niepodległości – Jesteśmy Polakami                                        06-10.11

  • Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi,
  • Wyjaśnienie słowa „niepodległość:.
  • Znaczenie odzyskania niepodległości dla Polaków.
  • Jak rozumiemy hasło „szczęśliwe dziecko w wolnym kraju” –
  • Postacie związane z 11 listopada w formie plastycznej.
  • 11 listopada Święto Niepodległości.
  • Moja mała ojczyzna – zajęcia skupione na rodzinie, domu, miejscu
  • Legendy i zwyczaje
  • Godło polski, flaga, kotyliony – praca
  • Przypomnienie słów „Hymnu państwowego”.

Życzliwość i tolerancja. Szkoła z klasą                                                   13-17.11

  • Dobre maniery, czyli savoir – vivre w świetlicy, scenki związane z zasadami kulturalnego
  • Kształtowanie nawyków grzecznościowych – budzenie szacunku do ludzi starszych, rozwijanie wyobraźni.
  • Dyskusja na temat jak rozumiemy powiedzenia „Nie czyń drugiemu, co Tobie niemiłe”.
  • Co można zrobić aby w świetlicy było miło, wesoło i przyjemnie – własne pomysły.
  • Gry planszowe rozwijające pamięć i koncentrację.

Światowy Dzień Pluszowego Misia – w świecie bajek                         20-24.11

  • Pogadanka o poszanowaniu zabawek własnych i świetlicowych.
  • Kalambury – jaka to
  • Czytanie baśni i
  • Wykonanie zakładki do książki.
  • Krzyżówki tematyczne z hasłem,
  • Łączenie postaci bajkowych z właściwymi tytułami.
  • 25 listopad Dzień Pluszowego
  • Rozmowa na temat znanych nam bajkowych misiów.
  • Mój miś – prace plastyczne, rozmowa o swoim ulubionym

Andrzejkowe zwyczaje                                                                                 27.11-01.12

  • Pogadanka na temat zwyczajów i obrzędów
  • Wykonanie dekoracji andrzejkowej i rekwizytów do wróżb.
  • Andrzejki w świetlicy – wróżby, tańce,
  • Zabawy muzyczno – ruchowe- „Taniec krzeseł”, „Taniec z balonem”.

GRUDZIEŃ

Barbórka. W oczekiwaniu na Mikołaja                                                      04-08.12

  • Przybliżenie dzieciom specyfiki zawodu górnika.
  • „ Czarny węgiel”- zabawa badawcza, omówienie właściwości węgla.
  • Wykonywanie czapki górnika – praca
  • List do „Świętego Mikołaja” przedstawienie w formie listu prośby o
  • Zapoznanie się z historią Św. Mikołaja.
  • Co sprawia więcej radości dawanie czy dostawanie –
  • Postać Św. Mikołaja – prace
  • Wizyta Św. Mikołaja w świetlicy.

Choinkowy zawrót głowy                                                                           11-15.12

  • Rozmowa z dziećmi na temat historii i tradycji dekorowania
  • Wykonywanie ozdób świątecznych.
  • Nauka składania życzeń świątecznych.
  • Ażurowe śnieżynki.
  • Bombka choinkowa –

W klimacie Bożego Narodzenia – Idą Święta –                                       18-22.12

  • Czytanie świątecznych opowieści.
  • Rozmowa o tradycjach bożonarodzeniowych.
  • Oglądanie filmów o tematyce świątecznej.
  • Zabawy ruchowe np. świąteczne
  • Wspólne ubieranie

STYCZEŃ

Postanowienia Noworoczne. Czas karnawału                                     02-05.01

  • Dzielenie się wspomnieniami związanymi z przeżyciami świątecznymi oraz noworocznymi.
  • Podział roku na pory roku, miesiące, tygodnie, dni itd. Nowy Rok – zagadki, przysłowia, daty
  • Wypisanie postanowień noworocznych na tablicy.
  • Próba podsumowania starego
  • Rozwijanie umiejętności planowania i realizowania postanowień.
  • Wykonanie świątecznego pejzażu.
  • Poznajemy przysłowia o poszczególnych miesiącach
  • Kształtowanie umiejętności kulturalnej
  • Wykonanie masek karnawałowych.

    Skrzydlaci przyjaciele 08-12.01

  • Ptaki zimą- prace plastyczne,
  • Kształtowanie postawy troski o ptaki i bezdomne zwierzęta,
  • Kalambury – rozpoznawanie zwierząt,
  • Wyzwolenie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy, opartej na wesołych wierszykach

 Dzień Babci 21 stycznia i Dziadka 22 stycznia                                              15-19.01

  • Pogadanka o potrzebie okazywania szacunku i serdeczności ludziom starszym,
  • Wykonanie laurek na dzień babci i dziadka,
  • Za co kochamy naszych dziadków – wypowiedzi dzieci, zapisanie ich na dużym sercu,
  • Portret naszych dziadków – wystawa portretów.

Nasze hobby i zainteresowania                                                                       22-26.01

  • luźna pogadanka na temat naszych zainteresowań,
  • wspólne oglądanie przyniesionych przez dzieci kolekcji,
  • rozwiązywanie krzyżówki z hasłem „Hobby”,
  • propagowanie spędzania czasu na świeżym powietrzu, dyskusja o zaletach,
  • zabawa ruchowa np. „Szukanie skarbów”,
  • wykonanie pudełka techniką

Kraj wiecznego śniegu i lodu                                                                           29.01-02.02

  • Eskimosi – charakterystyczne cechy stroju – pogadanka i prezentacja ilustracji. Odnalezienie arktyki na mapie. Wypisywanie informacji kojarzących się z eskimosami – praca w grupach.
  • „Zima w mieście” – malowanie pastą do zębów.
  • Praca plastyczna – „Życie na biegunie”.
  • Przegląd atlasów zwierząt, encyklopedii – poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych. Nauka korzystania z encyklopedii.
  • „Zwierzęta polarne” – praca plastyczna. Słuchanie muzyki releksacyjnej.
  • Słuchanie utworu A. Vivaldiego – „Zima” – malowanie do muzyki.
  • Słuchanie piosenek o tematyce zimowej – nauka jednej piosenki wybranej przez dzieci.

LUTY

Walentynki. Bezpieczne ferie Ferie zimowe (termin 12 – 25 luty)            05-09.02

  • jakie znamy emocje i jaki mają na nas wpływ,
  • 14 luty Walentynki. Kartka walentynkowa,
  • 17 luty Dzień Kota, (przed Dniem Kota)
  • rozsypanka wyrazowa- dobieranie pór roku do miesięcy.
  • przedstawienie przez dzieci ich planów na zbliżające się ferie – jak ciekawie spędzić ferie,
  • opowiadanie o ulubionych zabawach na śniegu,
  • rozwiązywanie zagadek związanych z zimowymi sportami,
  • zabawy ruchowe np. ciepło zimno, bitwa śnieżek.

Ferie zimowe (termin 12 – 25 luty)

Powrotów nadszedł czas. Pobawmy się w teatr                                         26.02-01.03

  • Feryjne wspomnienia w formie plastycznej.
  • Co to jest teatr? –
  • Rozbudzanie postaw twórczych.
  • Kto pracuje w teatrze.
  • dlaczego powinno chodzić się do teatru – swobodne wypowiedzi,
  • zabawa w teatr, inscenizacja wybranego wiersza. Nauczyciel odczytuje tekst, który jest odgrywany przez dzieci,
  • zabawy w naśladowanie – uczniowie naśladują mimiką i gestem np. wybrane zwierzęta,
  • zajęcia plastyczne – pacynka lub kukiełka.

MARZEC

Kwiaty dla kobiet dużych i małych                                                           04-08.03

  • wzbudzanie szacunku dla kobiet w ogóle,
  • kształtowanie u chłopców szacunku wobec swoich koleżanek,
  • kobiety w naszym życiu – wykonywane przez kobiety zawody, podział obowiązków w rodzinie,
  • znane kobiety (nauka, sztuka, sport…),
  • czytanie wierszy tematycznych,
  • tulipany, żonkile…- prace plastyczne

 Jak jadasz takie zdrowie posiadasz                                                          11-15.03

  • utrwalanie żywieniowych zwyczajów prozdrowotnych,
  • słuchanie piosenki „Witaminki”,
  • krzyżówki o tematyce zdrowotnej,
  • przypomnienie znaczenia witamin,
  • nowalijki – co to takiego?- prace plastyczne,
  • recepta na ciszę- wypisanie przyczyn hałasu w świetlicy, tworzenie recepty na ciszę podczas pobytu w świetlicy,
  • praca pielęgniarki szkolnej – czy jest ważna?- burza mózgów.

Wiosna za oknem                                                                                          18-22.03

  • obserwacja zmiany pogody, pierwsze oznaki wiosny – rozmowa,
  • z czym nam się kojarzy wiosna – pogadanka,
  • motyle, biedronki…- wydzieranka,
  • wykonanie wiosennej dekoracji sali,
  • prezentacja staropolskich zwyczajów żegnania zimy i witania wiosny,
  • zabawy ruchowe, np. Berek, Sieć…,
  • słuchanie utworu Vivaldiego „Wiosna”.

Wielkanocne zwyczaje                                                                                 25-27.03

  • symbolika koszyka, rozmowa kierowana na temat produktów znajdujących się w koszyku,
  • umacnianie więzi rodzinnych,
  • wzajemna pomoc w domu podczas przygotowań świątecznych,
  • wykonanie ozdób świątecznych (kurczaki, zajączki, pisanki…)- technika dowolna,
  • wykonanie dekoracji świątecznych do wystroju świetlicy,
  • zabawy ruchowe np. „turlanie jajka”.

 Wiosenna przerwa świąteczna 28 marca 2024, czwartek – 2 kwietnia 2024, wtorek

KWIECIEŃ

Nasze zmysły                                                                                                 03-05.04

  • spostrzeżenia poświąteczne,
  • poznanie roli i funkcji zmysłów,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • odgadywanie smaków,
  • zabawy z dźwiękiem.

Dbajmy o środowisko                                                                                  08-12.04

  • Dbanie o środowisko naturalne – burza mózgów
  • Jak miłośnik przyrody zachowuje się w lesie? – rozmowa kierowana.
  • Poznanie roślin chronionych – przegląd albumu przyrodniczego
  • „Najpiękniejszy kwiat” – wyklejanie kuleczkami plasteliny
  • Ciekawe pod względem przyrodniczym miejsca do zwiedzania – propozycje uczniów wraz z uzasadnieniem własnego wyboru

Dzień Ziemi                                                                                                     15-19.04

  • obecne kłopoty Ziemi – pogadanka,
  • 22 kwiecień –Dzień Ziemi,
  • rady na odpady – omówienie zasad segregacji,
  • rebusy ekologiczne,
  • poznajemy pojęcia: recykling, ekologia,
  • plakat ekologiczny.

23 kwiecień Dzień Książki – Nie czytasz żałuj                                       22-26.04

  • kształtowanie nawyku szacunku do książki oraz czytania,
  • jak powstaje książka,
  • wyjaśnienie pojęć: autor, druk, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja,
  • książka a ekranizacja- rozmowa kierowana,
  • wizyta w szkolnej bibliotece – wyrabianie nawyku szanowania i oddawania książek,
  • wykonanie ilustracji do fragmentu przeczytanego z książki.

 MAJ

Święto Konstytucji 3 Maja                                                                          29.04-03.05

  • kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
  • rozmowa na temat świąt narodowych 1 Maja i 3 Maja – dlaczego je obchodzimy,
  • nasze symbole- godło i flaga,
  • wykonanie biało – czerwonych chorągiewek.

Ruch to zdrowie                                                                                            06-10.05

  • rozmowa na temat aktywności fizycznej,
  • doskonalenie zasad fair play,
  • rozwijanie umiejętności zabawy i gry w zespole,
  • ulubione sposoby rekreacji na świeżym powietrzu,
  • zabawy ruchowe na boisku

Siła przyjaźni                                                                                                  13-17.05

  • uświadomienie dzieciom wartości przyjaźni,
  • zwroty grzecznościowe – odgrywanie scenek,
  • prezent dla przyjaciela – prace plastyczne,
  • portret przyjaciela,
  • co mamy na mamy na myśli mówiąc „Przyjaciel” – pierwsze

 Mój dom, moja rodzina – Dzień Matki                                             20-24.05

  • rola rodziny w życiu człowieka – rozmowa kierowana,
  • rola mamy i taty w domu; nasze relacje z rodzicami,
  • rodzina wyrazów – karty pracy,
  • kształtowanie szacunku dla mamy i jej pracy,
  • 26 maj Dzień Matki – niespodzianka dla

1 czerwiec Dzień Dziecka                                                              27-31.05

  • Konwencja Praw Dziecka – prawa i obowiązki dziecka – utrwalanie wiedzy,
  • dzieci z różnych części świata,
  • kształtowanie postawy tolerancji dla odmienności,
  • dostrzeganie cech łączących ludzi,
  • słuchanie dziecięcych piosenek,
  • gry i zabawy

 CZERWIEC

Piękna nasza Polska cała                                                                           03-07.06

  • poznanie różnych regionów naszego kraju,
  • góry czy morze? – rozmowa o naszych ulubionych kierunkach wakacyjnych,
  • moje wymarzone wakacje – prace plastyczne,
  • wakacje na wsi, wakacje w mieście – propagowanie aktywnego spędzania wakacji,
  • zabawy

Wakacje tuż tuż                                                                                              10-14.06

  • wakacje w górach –rozmowa na temat czym charakteryzuje się krajobraz górski,
  • wykonanie gazetki zachęcającej do zwiedzania najciekawszych miejsc w górach,
  • odszukanie na mapie miejscowości górskich,
  • wakacje nad morzem, jeziorem – rozmowa na temat w jaki sposób możemy spędzić czas nad wodą,
  • krajobraz nadmorski – rozmowa,
  • odszukiwanie na mapie miejscowości nadmorskich,
  • nadmorska plaża – praca

Bezpieczne wakacje . Do zobaczenia                                                      17-21.06

  • przypomnienie numerów alarmowych,
  • rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw wakacyjnych,
  • sposoby zachowania się w sytuacjach zagrożenia – giełda pomysłów,
  • wspomnienia świetlicowe – co nam najbardziej utkwiło w pamięci,
  • porządkowanie świetlicy podczas słuchania wakacyjnych piosenek,
  • uroczyste zakończenie roku