Zapytaj dziecko, co czuje i myśli w związku z powrotem do szkoły i końcem wakacji

Edukacja zdalna w roku szkolnym 2019/2020, która została wprowadzona w wyniku pandemii koronawirusa oraz dwumiesięczny okres wakacji spowodowały, że dzieci w znacznej mierze miały ograniczony kontakt ze szkołą, nauczycielami i szkolną grupą rówieśniczą. Część dzieci może w związku z tym odczuwać silne oraz skrajne emocje (od zadowolenia, ekscytacji po niepokój i niechęć – przed powrotem do szkoły). Rozmowa o emocjach może okazać się teraz szczególnie istotna. Rozmowa z dzieckiem o jego emocjach oraz nazwanie z dzieckiem przeżywanych uczuć przekłada się na efektywne radzenie sobie z doświadczanymi emocjami. Już samo nazwanie emocji (szczególnie emocji trudnych m.in. strach, złość) powoduje, że znacznie obniża się ich intensywność, zwiększa się poczucie kontroli sytuacji oraz wpływa na lepsze rozumienie siebie. Wszystko to sprzyja kontrowaniu własnych emocjonalnych reakcji. Rozmowa z dzieckiem o jego emocjach zmniejsza poczucie osamotnienia i niezrozumienia. Dziecko zyskuje poczucie wsparcia ze strony innych osób.

Pamiętaj, aby podczas rozmowy o emocjach:

– nie krytykować emocji dziecka

– nie oceniać emocji dziecka

– nazwij emocje dziecka i okaż zrozumienie

 

Nie straszymy.

Musimy pamiętać, aby w swoich przekazach nie wzmacniać niepokoju dziecka. Nie pozwólmy, aby w obecności dziecka mówić o swoich obawach. Dziecko w znacznym stopniu uczy się interpretować rzeczywistości, otaczający go świata od rodziców i innych osób znaczących. Odwołujmy się do pozytywnych doświadczeń. Wzmocni to poczucie bezpieczeństwa dziecka. Zapewnijmy także dziecko, że zawsze będzie mogło zwrócić się o pomoc i wsparcie (w szkole oraz w domu).

 

Porozmawiajcie o aktualnej sytuacji, ograniczeniach i zasadach, które mogą pojawić się w szkole w związku z pandemią.

Zwróć uwagę na to, czy dziecko ma jakieś obawy w związku z aktualną sytuacją. Porozmawiajcie o środkach ostrożności  podejmowanych w szkole oraz zmianach, które będą obowiązywały w związku z nauką w czasie pandemii.

 

Wspólnie zaplanujcie poranną rutynę (godzinę pobudki, organizację śniadania itd.)

Przestawienie się z porannej swobody na wczesne wstawanie i konieczność przygotowania się do wyjścia jest trudne – plan może to ułatwić.  Pamiętaj, że czasem lepiej wstać 10 min. wcześniej, by uniknąć napięcia, biegania i bitwy o łazienkę. Wspólnie ustalcie jakie trudności powodują nerwową atmosferę – zaplanujcie rozwiązania.

 

Daj czas…

To była bardzo długa przerwa od „zwyczajnej” nauki w szkole, potrzeba czasu na ponowne wdrożenie się i adaptację. Nie oczekuj od razu ogromnego zaangażowania i motywacji do nauki. Niech dziecko/nastolatek na nowo wdroży się w system szkolny, spędzi trochę czasu z rówieśnikami z klasy, oswoi się ze zmianami.

 

Drogi Rodzicu, pamiętaj! Wszelkie swoje obawy zgłaszaj od razu wychowawcy. Zawsze możesz liczyć również na pomoc szkolnego psychologa oraz pedagoga.

Zachęcamy, aby w  razie potrzeby umów się na spotkanie.

 

psycholog, pedagog

WESPRZYJ DZIECKO W POWROCIE DO SZKOŁY – WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW