Claparede

Zabawa, jako przejaw aktywności, odgrywa istotną rolę w różnych okresach życia człowieka, a przede wszystkim w jego dzieciństwie. Zajmuje tak znaczną część życia dziecka, że nawet nie dostrzegamy jej znaczenia. W trakcie zabawy kształtują się uczucia społeczne, dzieci przyswajają sobie normy, które następnie stosują we własnym postępowaniu. Zabawa ma wpływ na postawę dziecka, kiedy pobudza je do coraz bardziej rozumnego i twórczego działania. Powinna ona łączyć elementy twórczości, myślenia, fantazjowania: nie może być mechanizmem powtarzanych czynności. Musi budzić radość życia i jednocześnie zapewniać odpoczynek. Zabawa może przybierać różne formy, a to, jaką z nich wybiera uczeń, jest często związane z jego wychowaniem i środowiskiem. To w jaki sposób bawi się dziecko, może dawać wyobrażenie o jego podejściu do życia w przyszłości. Wpływ zabawy na wszechstronny rozwój dziecka oddaje definicja W. Okonia: „Zabawa jest działaniem wykonywanym dla własnej przyjemności, a opartym na udziale wyobraźni, tworzącej nową rzeczywistość. Choć działaniem tym rządzą reguły, których treść pochodzi z życia społecznego, ma ono charakter twórczy i prowadzi do samodzielnego poznania i przekształcania rzeczywistości.” Jak wynika z powyższej definicji zabawa ma być przyjemnością.

Podczas zabawy pamiętajmy, że muszą w niej obowiązywać pewne reguły, aby miała ona sens i charakter. Uczmy, więc dzieci przestrzegania zasad i nie dawajmy im wygrywać za każdym razem. Dzięki temu będą umiały radzić sobie z porażką i opanować swoje emocje. Będą miały siłę do dalszej walki i nadzieję na sukces. Pamiętajmy, że podczas zabawy dzieci wyrażają swoje spostrzeżenia i obserwacje dotyczące zachowań dorosłych. Dzieci obserwując dorosłych czerpią od nich wzorce do budowania własnego systemu wartości.

 

Poniżej przedstawiamy nasze propozycje zabaw, w które dzieci mogą pobawić się w domu. Same z rodzeństwem lub z rodzicami.

Nie trzeba do nich drogich, wymyślnych zabawek. O wiele ważniejsza jest dla dziecka sama zabawa, zwłaszcza jeśli może się bawić z osobami, które kocha.

 

Zabawa: Orzeł – reszka Zainspirowana zabawą na w kółko – krzyżyk. Opis zabawy: Dwóch graczy (lub dwie drużyny) na narysowanej planszy kolejno układają monety 1 zł (żetony lub monety różnego koloru) awersem lub rewersem do góry, wygrywa osoba (drużyna), która ma trzy w jednej linii swoje monety.

 

Zabawa: Idziemy na zakupy – wracamy z zakupów Opis zabawy: Dzieci naśladują pójście do sklepu z lekką, pustą siatką, a następnie powrót z zakupów z ciężką, pełną towarów torbą. Wariant II: Dzieci naśladując robienie zakupów wkładają do siatki towary z danego sklepu np. odzieżowego – czapkę, kurtkę, rajstopy….; spożywczego – cukier, mleko, ser, chleb….

 

Zabawa:  Co krasnal Złotóweczka kupił w sklepie? Opis zabawy: ROZPOZNAWANIE ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH PO DOTYKU, SMAKU I ZAPACHU np. but, książka, ołówek, sól, cukier, czekolada, ser, papryka, jabłko …. Dzieci podają nazwę odgadniętej rzeczy i podają rodzaj sklepu, w którym można kupić taki towar.

 

Zabawa ruchowa:

https://www.youtube.com/watch?v=ZvvewNwtu_c

 

 

Pozdrawiamy serdecznie

Nauczyciele świetlicy

 

                                                                         

„Dzieciństwo służy do zabawy”